Nové dáta: Firmy sa vracajú do kancelárií. Dôležitá je efektivita, komunikácia aj nižšie náklady

Podľa najnovšieho prieskumu, ktorý pre developera JTRE a spoločnosť 365.invest zrealizovala agentúra Focus, až 79 percent spoločností aktívne podporuje návrat zamestnancov späť do kancelárií. Manažéri veria, že fyzická prítomnosť zamestnancov zlepšuje riadenie tímov, a stále viac spoločností pristupuje k zavedeniu tzv. hybridného modelu.
Éra home office-ov na konci
Podľa vzorky 206 respondentov, ktorú tvorili manažéri menších a stredných firiem, mali v roku 2024 možnosť trvalej práce z domu pre všetkých zamestnancov iba štyri percentá spoločností. Oveľa viac – 60 percent – umožnilo túto formu práce iba menej ako polovici svojich zamestnancov.
Tento fakt potvrdzuje, že vedenie firiem preferuje návrat do kancelárií aj z dôvodu negatív home office, medzi ktoré zaradili najmä chýbajúcu osobnú interakciu a nedostatočnú komunikáciu a spoluprácu medzi zamestnancami. Podľa väčšiny respondentov je kancelária miesto, kde významne rastie angažovanosť zamestnancov aj efektivita riadenia tímov.
Ako teda bude vyzerať práca v najbližších rokoch? Firmy budú ponúkať prácu z domu ako zamestnanecký benefit v objeme jedného až dvoch dní do týždňa. Takýto hybridný model zvýši spokojnosť zamestnancov, zvýši efektivitu práce a prispeje k obnoveniu firemnej kultúry, ktorú ako prioritu označilo 61 percent manažérov a ktorá počas pandémie značne utrpela.
Dopyt po kanceláriách stúpa, no zmenili sa kritériá
Trend návratu do kancelárií je teda jasný, avšak atribúty kvalitného pracovného priestoru sa menia. Veľké, otvorené priestory a open-space riešenia nahradili flexibilné kancelárie prispôsobiteľné na mieru potrebám nájomcov. K prioritám ako dobrá dopravná dostupnosť či okolitá vybavenosť sa pridali dôraz na lokalitu a znižovanie prevádzkových nákladov.
„Ako líder na trhu v oblasti developmentu a správy kancelárskych priestorov vnímame, že nároky trhu sa menia. Zamestnávatelia dnes kladú dôraz na kancelárie šetriace náklady aj životné prostredie, ktoré sa zároveň vedia flexibilne prispôsobiť potrebám ich spoločnosti,“ vysvetľuje Róbert Tenczer, riaditeľ oddelenia prenájmu komerčných nehnuteľností spoločnosti JTRE.
Až 78 percent dopytovaných manažérov konštatuje, že v horizonte troch rokov pre nich bude najväčšou prioritou znižovanie nákladov prevádzky budov. Za dôležité takisto označili možnosť parkovania, lokalitu a občiansku vybavenosť v okolí.
Ekológia ako cesta k nižším nákladom
Jedným zo spôsobov, ako optimalizovať výdavky za vykurovanie či energie, je vyhľadávať ekologické a udržateľné kancelárie. Budovy s certifikátmi trvalej udržateľnosti BREEAM a LEED nielen spĺňajú prísne technické a ekologické normy, ale náklady na energie či teplo sú vďaka udržateľným riešeniam nižšie. Zeleň v okolí, zelené terasy alebo strechy takisto prispievajú k lepšej mikroklíme a kvalitnejšiemu pracovnému prostrediu.
„Čoraz viac firiem vyhľadáva priestory, ktoré disponujú zelenými certifikátmi a umožňujú znížiť celkové prevádzkové náklady a uhlíkovú stopu. Ide o lákavý benefit pre potenciálnych kvalitných zamestnancov a takisto spôsob, ako ušetriť na energiách,“ pokračuje Róbert Tenczer. Spoločnosť JTRE má mimoriadne silnú pozíciu trhovej jednotky v rozsahu zrealizovaných administratívnych projektov na Slovensku. Mnohé z nich spĺňajú prísne kritériá v súlade s ESG princípmi ako napríklad Pribinova 40, Pribinova 34, Pribinova 19 v rámci štvrte Eurovea City, budovy vo Westend biznis zóna na Patrónke či projekty aktuálne vo výstavbe – butikový Ganz House alebo Downtown Yards.
Prieskum agentúry FOCUS ukázal, že hoci práca z domu je na ústupe, zamestnanci ju stále vnímajú ako hodnotný benefit, ktorý sú zamestnávatelia ochotní poskytnúť. Väčší dôraz však kladú na efektivitu práce, lepšiu spoluprácu a komunikáciu a takisto na budovanie firemnej kultúry, pre ktoré je kľúčové príjemné pracovné prostredie, v ktorom sa spoločnosti darí rásť.
Prieskum realizovala agentúra FOCUS od 14.1. do 26.1. 2025 na vzorke 206 respondentov formou osobných rozhovorov.